salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Friday, July 6, 2012

SMKDO ku julang...


Seperti mana biasa….aku pun nak gak bila2 bab menaip nie…almaklumlah lama tak tulis luuuu…entri or my new post here…cerita pasal sekolah menengah pulak…yer arrr punya berjela-jela aku tulis pasal sekolah rendah..karg jeles sekolah menengah aku….jeles ker???? Euuuwww perlu ker jeles….haha…menyambung pengajian di SMKDO or Sekolah Menengah Kebangsaan Dato Onn, Simpang Lima Batu Pahat…SMKDO ni dia sekolah luar Bandar..dekat ngan kampung aku…

logo SMK Dato Onn...

bangunan nie namanya Bangunan Mahathir...



ada taman lagi you.....
kelas giteww....
Mula menjejakkan kaki ke sekolah nie..seperti biasa, nervous, cemas and gemuruh semua ada…sebb masa tue baru nak daftar kan…tak macam sekolah aku yg dulu…sekolah nie ada minggu orientasi….3 hari sebelum kitorg masuk kelas untuk mulakan pembelajaran….orientasi biasa arrrr…borak3x….pastue jalan2 kat kawasan sekolah and then sambung balik ceramah…

Untuk tingkatan satu sampai tingkatan lima ada 10 kelas…nak tau apa kelasnyer…pertama sampai akhir ea…Zamrud, Topaz, Permata, Nilam, Mutiara, Kristal, Jed, Delima, Baiduri and Ambar…aku asalnya masuk kelas Permata lepas tue bila rombak balik aku dapat masuk kelas 1 Zamrud…rasa gembira pun ada…ramai gak arrr kawan2 sekolah lama aku kat sinie…

For the first year, it is not start well….i have feminine mind and people always misunderstood and that’s okey for me cause as the time is ticking, there are start accepted me as who I am…guru tingkatan aku masa tue pn Nazatul fauzani binti Kastor..amik diploma Kejuruteraan Mekanikal and ajar aku subjek Kemahiran Hidup…untuk tingkatan satu nie..aku rapat ngan beberapa orang kawan aku antaranya Akmal, Kamal, Farhan and Faez…masa sem satu kitorang tak rehat kitorg duk kat kelas sambil berborak pasal bnda2 bongok and tak masuk akal…

Paan yang kiri tue.....

two of my best friend....
miera and faez..

Masa tingkatan dua..sama jer bnda berlaku, cikgu kelas Cikgu Ruzaini Binti Minhat..dia ajar subjek Bahasa Melayu and this is the first time aku fail subjek tue…ringkasan karangan yg supposedly 80 patah aku buat 240 patah…mana tak fail kan…but I managed to get better result after that.

Masa tingkatan tiga…taun aku PMR 2006..nama cikgu kelas aku cikgu Aminah binti Sarkawi…dia ajar subjek Bahasa Malaysia and she is very strict regarding to format and mark…and then pernah sekali tue masa lab dekat makmal sains..kitorg wat how reactive is the metal…kitorg wat..iron, magnesium, potassium and sulfur as catalyst….bila bakar sulfur akan bertindak balas dengan metal and produce light which are fire..and the end of the class kitorang wat satu lagi experiment tapi sulfur dia banyak giler..last2 biler bakar test tube terus pecah and satu makmal penuh asap…cikgu masa tue senyum ajer dalam hati panas…..haha!!!

Masuk tingkatan empat lepas dapat result PMR yg tak berapa nak bagus…aku harap sagt2 aku dapt masuk kelas Zamrud agie sebb aku tak pernah turun kelas sebelum nie..aku berjanji pada diri aku and aku berdoa sangt2 kat Allah…Ya Allah ko berikanlah aku masuk kelas Zamrud dan aku akan lakukan segala perintahmu…akhirnya dapat gak masuk…and start dari tue aku dah start berubah untuk jadi yg terbaik..masa tingkatan aku amik Sains Tulen…one class amik sains tulen…empat kelas sains and teknologi and lagi kelas amik sastera…ada beberapa subjek baru..macm fizik, kimia, biologi, additional Mathematics, Prinsip Akaun..byk arrr…and masa tue aku betul2 tengah naik..tmbahan pulak mana2 bebudak yg pandai2 dah keluar…so ada arr cket chance aku nak naik..at the end of the year…aku dapt no 8 and start dari tue…aku dah jumpa diri aku yg dulu…

Masuk tingkatan lima…first ujian memang aku tengah naik and all out…and plus aku sampai ke zaman kegemilangan …(cewahhhh macm artis pulak eakk…sampai ke zamn kegemilangan..) aku dapt 9A 2B 1D…D tue sebb soalan susah…and aku dpt no 4…semua org tanya aku mcm mana aku belajr…standard arr aku cakp..baca buku, tulis nota and hafal….pastue aku teruskan momentum yag macm tue sampailah SPM….aku dapt 6A 5B and aku minta kolej Matrikulasi Melaka as my next journey…

Tapi bila nak berpisah tue aku rasa macm apa yg aku rasa 5 taun dulu biler aku nak berpisah ngan kawan2 aku kat sekolah rendah dulu…masa tue memang betul2 sedih..ada kawan2 aku tue yg tak dpt nak bndung perasaan diorg..hahaha!!! aku one of them arrr…aku nagis biler orang nangis….and biler aku nangis susah nak berhenti….one point as my character…tapi ada kawan aku cakap…jgn menangis kerana kesakitan kerana kesakitan itu akan hilang….jangan menangis kerana kehilangan kerana benda yag hilang pasti akan diganti tapi menangislah kerana persahabatan kerana pershabatan iu suci dan sejati…

Aku dengar dia cakp tapi aku dah ckp aku nangis takley berhenti…itu yg air mata kuar jer..hihi…tapi apa2 hal kenangan aku kat sini memang aku takley lupa sebb persahabtan yag kekal aku jumpa kat sinie…and di sinilah pershabatanku yag akan kekal sampai ke akhir hayat Insya-Allah bermula…iaitu Faez, Miera, Dayah, dan Shasha…aku sayag mereka sangat2….SMKDO anda tetap saya julang…..

nie BFF aku gak...
namadia Kamarul arifin panggil Ipin...

my best friend...Dayah

my best friend also Miera......

one that creamy colour scarf...shasha...
Lagu SMKDO…
SMDO nan megah….(K tue takder sebb nak samakan rima…)
Tegak di bumi indah…(Batu pahat tempat lahirku…)
Tabur bakti jasa…(bila dah besar nntie arrrr….)
Untuk nusa dan bangsa…(mesti arrr takkan untuk Israel…)
Pelajar SMDO…(aku arrr tue….)
Berikrar dan berjanji…(saya berjanji dengan sedaya upya…)
Menjaga namamu….(berat tanggungjawab tue…)
Kekal harum mewangi….(nak bau macm bunga ros ker…)
Berjuang kami semua…. (bukan di medan perang….tetapi di sekolah…)
Isi ilmu di dada….(opkoslah..takkan nak isi kat perut..nnti nasi nak isi kat mana???)
Mencapai, membina….(eahh bukan bina dulu baru kita anggap tue pencapaian???…)
Hasrat nusa dan bangsa….(hasrat mak ayah lagi penting..)
Jasa guru ku kenang…(hhmmmmmm….)
SMDO ku julang….(eahhh berat sangat arrr nak angkat…)
Tiada di lupa….(alah dan dan dah nak abis baru nak ingat….)
Dato Onn pembela bangsa…(dia bela semua kaum arrrr…)

10 comments:

  1. ahaha, sesuka hati je kau komen lagu smkdo tu, wakaka!

    ReplyDelete
  2. Setahu akak la..lirik yg"berjuang kami semua " yg adik tulis tu dulunya berbunyi"berjuang kawan semua....isi ilmu di dada....masa nk laungkann ayat...mencapai...membina....tu mesti meremang roma....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohhh ye ker akak??? masa nak laungkan ayat mencapai...membina....tue akak macm lagu ari guru pun ada kan...

      Delete
  3. Badge yg sekarang ni diguna pakai rasa akak..asa zaman akak dah 3 kali tukar...masa akak from1,lencana dia ada obor besar kat tengah2 nya...warna badge tu hijau.lepas tu masa akak from 4, badgenya bentuk segi empat...warna coklat,kuning,logo obor ada tapi dikecilkan....badge dia pattern mcm sdbl punya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. oohhh..akak kira alumni smkdo arrrr ea......kalu masa saya belajar dulu...tak tukar agie arrrrr....kekal kot sampai sekang.

      Delete
  4. Guru favourite akak...cikgu abd ghani,cikgu rohana hashim,cikgu azimah,cikgu jepri,cikgu mohd noh yasok,cikgu sujak,cikgu zakaria,cikgu amar,cikgu zanariah,cikgu hajijjah,cikgu ruziah siraj,cikgu ruziah tawil,yg cikgu cina lopa dah namanya......

    ReplyDelete
    Replies
    1. cikgu abd ghani x kenal....cikgu rohana hashim kenal....ajar sejarah dua tahun(f2 ngan f3), cikgu hajijah kenal tapi dah pencen...cikgu ruziah tawil kenal ketua bidang....cikgu cina ramai....

      Delete
  5. Wahh... Baca je ni terus teringat zaman2 masa sekola kat smkdo.... Rindu nya... Setiap kali balik kampung, lalu dpn sekola tu, terus rasa mcm nak masuk sekola balik...

    ReplyDelete
  6. Bila bc mcm nk GI sekolah balik😂kenangan smkdo bacth 99 abadi dlm ingatan☺️ alhamdulillah

    ReplyDelete
  7. Sekarang dh lain sekolahnya..saya batch 05😁

    ReplyDelete