salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Thursday, June 13, 2013

9 months already....

apa yg korg faham tentg tajuk entri kali nie...hahaha...ibu mengandung????betul tapi aku xnak arr citer pasal ibu mengandung sekang nie sebb aku belum ada bini agie.....hihi....

cerita berkisar tentg perjalanan aku di Kluang nie hah....dari start aku dtg sini bulan 9 taun lepas sampailah skang dah sembilan bulan aku datg...sungguh x sangka aku adalah seorg pekerja bukan lagi seorg pelajar...meskipun portfolio telah bertukar namun segala apa yg aku belajar masa kat universiti aku praktikkan dekat sinie....ada byk sgt perbezaan biler kita melgkah ke alam pekerjaan...

1.pergaulan.
persoalan nie aku cuba timbulkan dalam kriteria yg pertama....kalau dulu di universiti aku jarg bergaul..meskipun dengn yg rapat aku jarg untuk berbual...aku boleh ckp kurg pergaulan..ada beberapa faktor yg mmungkinkan perkara nie...diri sendiri,ego dan mungkin juga prinsip yg entah betul entah x????apa yg aku ckp nie mungkin hnya sesetengah dari 'mereka' sahaja yg tau...well diorg lebih kenal aku...itu pergaulan aku dekat universiti...

berbeza pulak apabila kita sudah bekerja...pergaulan hendaklah bersifat terbuka namun masih berlandaskan agama..maksudnya kat sini profesionalisme x kisah arr dari segi pergaulan, percakapan mahupun perbuatan..it's all need to be open...tambah2 pulak kawan2 sekerja aku semua tidaklah se'grand' aku kalau belajar namun mereka cuba sedaya upaya untuk memberikan yg terbaik dan menceritakan segala pengalaman mereka untuk aku jadikan panduan...

secara kesimpulannya..segala apa yg aku belajar di universiti kadagkala penting untuk kemendirian diri sendiri pada masa akan dtg....meskipun baru bertatih dari bayi yg masih merangkak...aku kini mengorak untuk menjadi anak kecil yag sudah berjalan...

pergaulan sebegini memg dilarag dan tidak manis untuk dipandang.

hubungan yg mesra berlandaskan Islam adalah sangt dituntut..

suwitkan diorg...

2.komunikasi
persoalan ini juga timbul apabila aku menjejakkan kaki di universiti..kurag becakap, anti sosial dan bersifat agak pendiam..mungkin aku culture shock di tempat yg baru serta environment yg lain dari biasa...sikap itu aku teruskan sehinggalah aku melarikan diri dari universiti..berkisar tentang komunikasi aku menggunakan isyarat badan berbanding lisan..contoh kalau aku suka sesuatu aku akan besarkan mata dan tersenyum...kalau aku marah aku lebih suka mendiamkan diri dan tidak bercakap dengan sesiapa...kalau aku sedih aku gemar berjalan sorg2...komunikasi sebegini tidak disenangi oleh kawan2 aku termasuklah 'mereka'.m

berbeza pula dengan keadaan di tempat kerja..komunikasi sgt dititkberatkan apabila segalanya perlu mengikut perancangan dan segala perrancangan perlu mengikut jadual...komunikasi berkesan adalah perlu untuk melicinkan pentadbiran..disebalik dapat mewujudkan semangt setiakanwan dan gurau senda,etika profesionalisme tetap diambil kira...

secara kesimpulannya komunikasi sagt penting bukan shaja etika formaliti tetapi sebagai satu cara untuk merapatakan hubungan silaturahim...kata org selagi kita tak mencuba sesuatu pengalaman tue kita x tau dan kita tak pernah untuk mengetahui sebb dan akibat sesuatu perkara...apabaila sudah terngadah barulah kita hendak berjalan sedangkan org lain sudah pun berlari...meskipun terlambat namun ku gagahi jua untuk bersama 'mereka' yg telah berjaya di haluan masing2.

dalam sesebuah organisasi komunikasi tue amat penting untuk memastikan kesinambungan legasi itu sendiri

perkongsian adalah salah satu cara berkongsi yang menarik.


3kematangan.
umur tidak menetukan kematangan..apa maksud kematangan sebenarnya????adakah sudah ada anak menujukkan org itu sudah matag???tapi kenapa masih lagi ada org buang bayi kalau mereka tauhu mereka sudah matg melahirkan bayi tersebut.

adakah dengan bekerja menunjukkn kita sudah matg???bagaimana pula dengan mereka yg tidak bersekolah dan terpaksa untuk mencari sesuap nasi sejak dari kecil lagi..???ada budak lima tahun yg bekerja lebih matang dari budak universiti yg tengah belajar????

 
biar gambar berbicara

persoalan2 sebegini aku timbulkan agar semua org tahu kematangan itu sebenarnya lahir dengan sendirinya....kita x boleh nak jadi matg dengan terlalu cepat sebb kita mungkin akan terlepas segala keindahan dan masa2 yag patut kita isi dengan rakan2 sebaya....so aku dpt rasa dekat universiti dulu aku matg dari segi perlakuan which means aku x main mcm budak2, aku x berpenampilan macm merka tetapi aku x matang dari segi pemikiran yg mana aku x suka untuk menceritakan amsalah kepada org lain....

3 kriteria di atas sering aku fikir secara terus menerus sehinggalah aku menemui jawapannya apabila aku mengalaminya sendiri...bak kata Alburt Camus dipraktikkan oleh tuan Lan 'pengalaman x boleh dicari tetapi mesti dilalui'.moga2 aku dpt mencari diri aku yg telah lama hilang dan menemukan kebahagiaan pada masa akan dtg....amin ya rabbal alamin...korg pulak macm mana????sediri fikir2kan dan selamat beramal....haha

4 comments:

  1. Royalti please.. (^_^)

    ReplyDelete
  2. eeeaaa tuan lan dtg jugk blog sya...royalti pada tuan lan saya akan bagi nntie...tunggu

    ReplyDelete
  3. Hahaha... just joking la daus... teruskan menulis... (^_^)
    Experience kite berbeza.. sharing experience is just like learning a life..others life.. which is not in the same footing with us.. that's how we shall appreciate our life too.. (~_^)

    ReplyDelete
  4. haha...btw pa yg tuan lanckp tue memg betul..benda tue yg saya praktikkan sampai sekarg....

    ReplyDelete