salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Saturday, August 4, 2012

aku pandai kawad tak???

"bergerak ke kanan bertiga-tiga ke kanan pusing..."
"woi apa lagi tue...ko kawad macm celabai tau tak???"

ayat yg selalu aku dgar biler masuk dalam baruis belajar kawad..Apa tue kawad??? Kawad Adalah wajib Ada Disiplin..itulah makna sebenar perkatan kawad...Apa perlunya kawad nie kan??? xder keje arr nak lenggang paras, tumit kena pacak..pastue nk ingt bhas hukumn arr bagai....

itu arrr persepsi aku bler first time blajar kwd nie..sebb ku tengo org kawad semua cntik and seragam...pastue belajar arrr kawad dlm Sispa nie...just general pnya cerita sebb nak specific kena tngok page Kor Sispa banyk cerita...

kawad sebenarnya melatih soldadu2 agar cergas dan berdisiplin...aku tak tau sama ada aku gabung kedua2 objektif nie or apa...untuk kawad kita ada 3 bahagian iaiatu hukuman, peringatan dan perbuatan...contohnya :bergerak k kanan bertiga-tiga, ke kanan pusing"

"bergerak ke kanan bertiga2" itu adalah hukuman...maksudnya apabila dalam baris kita akan bergerak ke kanan tue dalam tiga barisan....

"kekanan...' itu adalh peringatan...bila dalam baris kita kena ingat arah mana kita akan pergi...

'pusing." itu adalh perbuatan..maknanya di suh ko wat...selagi korg tak dengar perkataan pusing nie...korg jangn buat...jalan jer terus....

tapi standard arrr nak kawad nie dia penat sikit tabi best... kalau pakai PT okey cket sebb seluar pun x ketat kan..tapi kasut plak kena 2kar byk kali,,,bila pakai boot nmpak smart  tapi berat plak satu hal...kalau jalan tue kaki kena pacak guna tumit...pastue lenggang kena paras..baru nampak cergas....hentak kena padat, paha kena paras, lutut kena bgkok 90 darjah...baru ada ummmpphhhh!!!

so kalau korg belajar kawad masuklah salah satu badan beruniform yg ada kat tempt korg belajar tue..byk yg bley kita tau....since aku dah jadi young officer nie aku dah tak boleh arrr kawad...hihi...so based on post kali korg rasa aku pandai kawad tak??????

lenggang kena paras....
tumit kena pacak....


No comments:

Post a Comment