salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Tuesday, August 21, 2012

aku suka memanjat...

korg pernah wat keje giler x???kira keje yg x masuk akal arrrr...mcm b'jaln kaki dari seksyen 7 ke seksyen 13...kira huruf dalm novel arrr....and panjat bnda2 yg bukn2...aku pernah wat sumer keje giler nie tapi antara semua keje giler yg aku prnah wat nie..aku paling suka memnjat...dr pagar UiTM sehinggalah ke tmbok 12 kaki..sehinggalah ke ascending gna teknik full ngan half mechanical(nntie aku citer apa bnda nie...)

purata sebuah novel ada 500 000 huruf...
kegilaan aku yg makin menjadi-jadi..
starting aku mnat bidag memanjat nie bler skolah menengah dulu tp xder arr kuat sgt dia pnya keinginan tue..bler masuk universiti terus mmuncak rasa nk memnjat tue arrrtmbah plak kat UiTM nie byk pagar...bley arrr practice...mesti korg nak tau knapa memnjat???naper x kuar ikut pintu jer???karg jatuh saper yg susah????aku dah pikir dah pasal bnda2 nie....

first aku pikir mmanjt nie bler aku sem satu...aku t'kunci kat luar sebb kunci tertinggal....pastue aku gie uma sebelah....aku panjt lalu tingkap gie bilik aku...masa tue aku tgkat enam...tgkat paling atas sekali...jadi bler nk menyeberang tue rasa gayat pun ada tp alhamdulillah semua selamat...tp aku tak wat arr bnda2 tue sgt sebb bukan selalu selamt kerana sepndai-pandai tupai mlompat akhirnya jatuh dari tgkat enam blok jati...uiii xnak aku...

memnjat nie sbnarnya best sebb setiap halangan yg ko panjat tue...ko anggp sebgai masalh...kalu ko bley lpas halangan tue..masalah lain Insya-Allah ko bley selesaikan...tp jgn selalu wat sebb x semuanya menjadi...aku pernah dgar kes budak pnjat pagar x sampai pastue pagar tue hmpap kaki dia....patah.... nasihat aku kalu takley wat jagn wat..kalau kaki pendek tue jgn brangan arrr nak panjat tembok 12 kaki ngan sendiri..kna minta bantuan..kalu tgn x kuat tue x payah arr nak bergayut krg t'kehel satu masalh plak...for those yg gayat tue pun aku x nasihatkan wat gak..

so kalu nak jadi best dalam memnjt nie ada 3 bnda yg perlu korg ada...kaki pnjg, tgn kuat n x gayat...tapi aku ckp nie untuk pagar,dinding atau batu....kalu gunung or bukit tue ada pakar2 yg bley tnjukkan...sejak aku b'kecimpung dlm dunia memanjat nie..mcm2 dah aku lalui...tgn luka sebb t'cucuk duri bla nak landing tp tue semua x mmatahkan semangt aku tuk terus memnjat...

korg notice x aku ckp pasal ascending teknik full ngan half mechanical...tknik nie adalah tknik memnjat m'gunakan tali dengan peralatan keselamatan yg lain seperti glove, juma, carabena, figure of eight, helmet, harness and ada lagi kot...kalu teknik full mechanicall guna dua juma..satu letak kat kaki satu lagi tolak bawak naik atas....kalu semi mechanical satu juma dan satu tali prussik...tali prussik letak kat kaki tuk pijak, juma tue tolak bawak nek atas..antara dua2 teknik nie...half mechanical dia berpeluh sikitsebb ko kena betulkan tl..tp 2 2 bley sampai atas....


nie teknik half mechanical
nie teknik full mechanical....ada dua juma...
inie arrr juma yg aku cakap tue.
kalu korg nak cept samapi atas..elok ada kaki panjag arr...4 kali nek dah sampai darrr tingkt satu...tp kalu kaki pendek pun bley ..perlahan-lahan..ada byk agie teknik memnjat nie...mcm footlock 1, footlock2 and footlock3...ketiga-3 jenis footlock nie menggunakan kekuatan kaki sepenuhnya tnpa menggunakan alatn seperti juma dan tali prussik..compare these 3 types and mechanical method..teknik nie agie penat...so aku harap lepas nie ada arrr yg nak b'ekecimpung dalam bidg memanjat nie...aku suka memanjt n aku tanmkan dalam hati aku..aku nak panjt Burj Khalifa ngan Menara Berkembar petronas....ada brannn????

No comments:

Post a Comment