salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Monday, January 14, 2013

budak kecik....

isyhhh susah betul nak jaga budak kecik ni kan...byk betul kerenahnyer....itu x nak nie taknak....pastue kalau tak dapt nangis...hihi...almaklumlah budak kecik kan...memg macm tue pun perangainyer...aku alami bnda nie bila nak jaga anak sedara aku.....masa tue hari Ahad..well seperti biasa hari Ahad aku off...since semua org dekat rumah kerja so aku arrr yg menjaga seorg budak kecil yg bernama Nurul Ain Syuhada atau panggilannyer Odah....dia baru 3 taun...

well nasib baik anak sedara aku nie comel boleh aku sakat dia..haha(moral:jgn jadi pakcik yg nakal...)..dia pun jenis yg layan jerr....haha..biler org usik dia ketawa..biler org marah dia nangis....since aku yg selalu sangt jaga dia so kalau dia buang air, dia panggil aku....."Puksu, Odah ayak," maksudnya dia "berak.."

kalau dia nak minum susu, dia akan cakap, "Puksu, wat susu adik..."

kalau dia kencing, dia akan cakp, "Puksu, Odah eting..."memula aku ingatkan dia nak poteng...rupa-rupanya dia kencing...okey arrr aku bersihkan arrrr...

biasanyer anak sedara aku nie selalu tanya nie aper, nie aper...aku pun menjawab dengan penuh sabar...takper sebb nak ajar budak kecik nie memg bayk kena sabar...haha...

since aku ada kat uma...sumer bnda aku ajar dia...sumer jenis bnda yg ada and aku bawak dia keluar....so boleh dia tengok lagi macm2....okey semenjak aku empat bulan kat Kluang nie..dah macm2 dar dia tau....dia boleh ajuk cakap kita....macm "My Name is Odah..."

kat sini aku bagi tips mcm mana nak ajar budak kecik:
1.kena sabar.

2.segala apa yg dia tanya kalau boleh jawab dengan sebutan yg betul...
contoh kalau dia tunjuk KENTANG...kita kena sebut "KENTANG"..jgn sebut "entang", "tang" or watsoever....sebb nanti dia terbiasa dengan sebutan tue....bak kata pepatah..org ygmengajar kena ajar betul2....kalau dia tak reti sebut..then takper...biar dia belajar agie sebb lidah dia masih keras...

3.tunjuk segala benda kat uma..contoh suis, lampu, kipas, jam, TV dan sebagainya....dan bagi dia pegang benda tue but make sure kita adatuk tengok dia....

4.mana2 yg melibatkan ayat atau bahasa baru seelok2nyer....bagi budak kecik tue ikut satu2 apa yg kita cakap....macm anak sedara aku...aku ajar dia "MY =saya,", "name=nama", "is=ialah" Odah....

5.memg agak leceh tapi biar dia paham basic baru boleh  pergi advanced...

aku bukan arr pakarpsikologi kanak2 tapi kalau nak cuba boleh jugak..takder masalah....haha

No comments:

Post a Comment