salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Wednesday, January 9, 2013

menu 1:tumis air kentang.

hmmm yum2 sedap betul kan menu kat atas...aku suka ratah lauk nie sampai arrr skang nie aku dah pandai masak darrr...haha..simple jer wat menu nie....

bahan-bahannyer:
1....2 biji bawang merah.
2....3 biji bawang putih.
3....ikan bilis segenggam
4....kentang 7 biji..
5....minyak masak 2 senduk..
6....air satu mangkuk
7....soo hon ngan tau kering...
8.....garam.
9....ajinamoto
 

cara nak masak...
1...tumbuk bawang merah, bawang putih dengan ikan bilis.Kalau boleh ikan bilis tue siang buang dia punya taik apa sumer.Then tumbuk sampai lumat.Kalau malas tumbuk ala kadar pun takper.
2...pastue panaskan minyak dalam periuk.Biler dah panas masukkan bahan yg ditumbuk tue....
3..tumis sampai naik bau..selagi tak naik selagi tue arrr korg tumis.
4..masukkan dua sudu garam ngan satu sudu ajinamoto..kacaukan..
5..masukkan satu mangkuk air...
6...tinggu dia menggelegak pastue masukkan kentang, soo hon ngan tau kering...
7..tunggu 5 ke 10 minit pastue padamkan api.

simple kan...aku dulu masa first time buat nie...bahan2 yg tumbuk tue aku hiris...tue yg baunyer tak menyengat..tapi nasib baik akak aku ajar aku macm mana ank wat...tiga kali aku masak baru jadi....yg dua lagi makan kentang kuah tak amik....

No comments:

Post a Comment