salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Wednesday, January 9, 2013

menu 3:asam pedas

well semenjak aku tinggal dengan akak aku nie macm2 masakan aku belajar..wat masa nie yg simple2 jer arrrr..sebb akak aku kerja...so macm aku off tue aku masak..tue yg kena belajar tue...untuk menu 3 asam pedas..memula kita tengok asam pedas macm susah nak watkan...tapi sebenarnyer simple jer....

bahan-bahannye...
1..3 biji bawang merah.
2..5 biji bawang putih.
3..senggengam lada kering direbus..(untuk 6 org makan..)
4..halia 2 ulas...(satu ulas sebesar ibu jari...)
5..ikan(tak kisah arr ikan aper..)
6..garam.
7..ajinamoto
8..air asam..(memula buat pekat, pastu cair...satu mangkuk..)
9.3 senduk minyak..

cara memasak:
1. kisar bawang merah, bawang putih, halia ngan lada kering yg direbus.
2. panaskan minyak and then masukkan bahan yg dikisar..
3. sama macm sambal tunggu sampai lada tue merah kehitaman...
4. masukkan 2 sudu garam and satu sudu ajinamoto..
5. masukkan ikan.tunggu sekejap.
6. masukkan air asam sampai periuk tue agak penuh...
7.tunggu menggelegak baru padam api....

asam pedas nie senang jer nak wat..yg penting kena selalu try and error arrrr....merupakan masakan tradisional yg berasal dari Johor..selalu org masak asam pedas kepala ikan, asam pedas ikan pasri kan...uisssyhhh sedap plak biler cakp...so aku pun belajar arrr masak bnda nie..aku pernah try..okey arrrr..hihi..korg xnak try ker????

No comments:

Post a Comment