salam and Hola!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hahaha!Jemput masuk ...korang sangat dialu-alukan.....dekat sini korang boleh tau arrrr macm mana aku merepek meraban...post benda merepek and cerita pasl all this stuff yang berlaku sampai arrr sekang...jangan segan2x....hahahha!!!

Adios...

Wednesday, January 9, 2013

menu 2:sambal kentang

untuk menu yg kedua pulak aku nak share mcm mana nak wat sambal kentang...pun aku first time wat..jadi jugak...sama jugak...simple ker...pada org2 bujang pun boleh masak....

bahan-bahannyer.
1...2 biji bawang merah.
2...5 biji bawang putih.
3...segenggam lada kering..(kasi rebus maaa...)
4...kentang tujuh biji..(depends arrr pada korg nak letak berapa...aku suka nombor tujuh...)
5...garam.
6...ajinamoto.
7...air asam satu mangkuk.
8...3 senduk minyak masak..

cara nak masak.
1. kisar bawang merah, bawang putih ngan lada kering yang dah direbus tue.
2. pansakan minyak and then masukkan benda yg dikisar tue..
3. masukkan dua sudu garam dan satu sudu ajinamoto..
4. tumis sampai lada tue warna merah kehitaman.. be alert kat sini jagn lada tue masih merah letak kentang..nnt x masak karg sambalnyer...
5. biler dah hitam sikit tue...masukkan kentang..gaulkan...
6. masukkan air asam..tumis agie sampai sambal tue pekat....
7. biler dah pekat padamkan api...

well untuk sambal kentang nie alhamdulillah jadi aku masak..cuma based on respondent yg mencuba..still tawar..(mungkin masa tue aku letak satu sudu garam..)tapi yg lain okey jer....

No comments:

Post a Comment